Tramwajowy tunel w Krakowie i wyzwania związane z przebudową potoku Sudół Dominikański

W Krakowie trwa realizacja projektu budowy linii tramwajowej prowadzącej do Mistrzejowic. W tym kontekście, szczególnie istotnym elementem przedsięwzięcia jest konstrukcja tunelu. W ramach tego zadania pojawiają się jednak dodatkowe wyzwania, a jednym z nich jest rekonstrukcja lokalnego cieku wodnego – Sudołu Dominikańskiego.

Sudół Dominikański to potok o szerokości od 1 do 2 metrów i długości 9,3 km, z czego 6,3 km przepływa przez teren Krakowa. Fragment jego koryta nakłada się na planowaną trasę nowego tunelu tramwajowego, co wymusiło konieczność jego przełożenia. Przebudowa dotyczy odcinka rozciągającego się od skrzyżowania ulic Młyńskiej i Macieja Miechowity aż do miejsca, gdzie Sudół Dominikański łączy się z kanałem prowadzącym od ronda Młyńskiego do rzeki Prądnik.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Urząd Miasta Krakowa, w miejscu starego koryta powstanie wspomniany tunel tramwajowy, natomiast woda będzie kierowana pod jezdnią ulicy Młyńskiej na jej zachodnim boku, równolegle do likwidowanego fragmentu potoku. Projekt nowego kanału zakłada jego długość na poziomie 388,65 metra, natomiast wraz z komorami całość osiągnie około 400 metrów. Do realizacji przedsięwzięcia użytych zostanie 191 prefabrykowanych elementów żelbetowych o wymiarach wewnętrznych 3 metry na 2,25 metra na 2 metry, każdy o masie 10,8 tony.

Prace budowlane rozpoczęto w połowie stycznia tego roku. Poszczególne bloki prefabrykowane są umieszczane w wykopie, który wcześniej został zabezpieczony przy użyciu ścianki Larsena wykonanej ze stalowych grodzic. Do tej pory udało się ułożyć już 24 metry nowego kanału.

Dodaj komentarz