Konstrukcja drugiej drogi startowej na lotnisku w Krakowie – kto ją zbuduje?

Od długiego czasu, międzynarodowy port lotniczy im. Jana Pawła II w Balicach, nieopodal Krakowa, wyraża zamiar budowy drugiej drogi startowej. Ponad sześć lat trwało staranie o zezwolenia konieczne do rozpoczęcia tego przedsięwzięcia. W marcu poprzedniego roku, Naczelny Sąd Administracyjny odrzucił skargę kasacyjną wniesioną przez prawnego pełnomocnika krakowskiego portu lotniczego. Skarga ta była próbą obalenia werdyktu sądu niższej instancji, który anulował decyzję środowiskową dotyczącą budowy nowej drogi startowej. Orzeczenie sądu ostatecznie zablokowało wszelkie procedury, w tym także starania o pozyskanie finansowania z resortu infrastruktury na ten cel. Wszystko to wynikło z faktu, że RDOŚ odwołał się do nieprecyzyjnych analiz środowiskowych urzędu, co doprowadziło do unieważnienia wcześniejszej decyzji.

Nadzieję na zmianę sytuacji przyniosły słowa ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka. Na początku maja bieżącego roku, w audycji Programu 1 Polskiego Radia, minister ogłosił, że rząd przyjął specustawę ułatwiającą budowę nowej drogi startowej na krakowskim lotnisku. Jak tłumaczył, projekt ustawy umożliwi szybszą realizację inwestycji o znaczeniu militarnym i obronnym, eliminując konieczność przechodzenia przez skomplikowane procedury administracyjne.

Pan Adamczyk podkreślił rolę lotniska w Balicach jako ważnego punktu na mapie lotnictwa cywilnego i jednego z kluczowych lotnisk NATO w tej części Europy. Minister zapewnił również, że inwestycja będzie prowadzona dynamicznie, korzystając z przepisów zawartych w specustawie. Zgodnie z tymi przepisami możliwe jest pominięcie niektórych statutowych wymogów, które zazwyczaj wydłużają postępowania i termin realizacji inwestycji.

Dodaj komentarz