Od dnia 3 grudnia, czyli wtorku, systemy informatyczne Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjne (MPK) w Krakowie doświadczają poważnych problemów związanych z awarią. Ta sytuacja ma wpływ na prawidłowe funkcjonowanie systemu sprzedaży biletów. Przewoźnik miejski poinformował o tym, że problemy te są skutkiem ataku hakerskiego. W tym momencie strona internetowa MPK jest także niedostępna. Z przekazanych informacji wynika, że napaść hakerska miała na celu sparaliżować operacje krakowskiego systemu komunikacji miejskiej. MPK zapewnia jednak, że nadal świadczy swoje usługi w pełnym zakresie.
Obecnie jest już znane, że za cyberatakiem na systemy informatyczne MPK stoi grupa hakerów z krajów wschodnich. Sprawa ta jest badana przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW) oraz policję. Na ten moment nie ma jeszcze informacji na temat ewentualnych przechwyconych danych pasażerów. W odpowiedzi na atak hakerski, krakowska firma komunikacyjna podjęła decyzję o zabezpieczeniu i zablokowaniu swoich kont bankowych. Strona internetowa przewoźnika, aplikacja mKKM oraz Elektroniczne Konto Pasażera są obecnie niedostępne z powodu ataku. MPK apeluje do swoich pasażerów o szczególną ostrożność. Nie jest jeszcze wiadomo, kiedy uda się przywrócić wszystkie systemy do normalnego funkcjonowania.
Z informacji przekazanych przez MPK wynika, że celem ataku było zakłócenie działania krakowskiej komunikacji miejskiej. Jak mówi Rafał Świerczyński, prezes MPK w Krakowie, wynika to także z dodatkowych działań pozasystemowych, które miały na celu destabilizację pracy służb komunikacyjnych. Przede wszystkim chodziło o utrudnienie wyjazdów autobusów i tramwajów.