W 2022 roku zdecydowano o rozbiórce historycznego schronu amunicyjnego „Dłubnia”, co było konieczne z powodu budowy drogi ekspresowej S7. Obecnie trwa jego odbudowa na nowym miejscu, nieco ponad kilometr na wschód od pierwotnej lokalizacji, w pobliżu węzła Grębałów.
Historyczne przeznaczenie schronu
Schron „Dłubnia” został wzniesiony w latach 1914-1915 jako magazyn amunicji i materiałów wybuchowych. Był częścią infrastruktury Fortu pancernego 49a „Dłubnia”, który należał do zewnętrznego pierścienia Twierdzy Kraków. Lokalizacja schronu była przemyślana – znajdował się na południowym stoku Łysej Góry, co zapewniało mu naturalną ochronę od północy, gdzie przebiegała granica austriacko-rosyjska, oddalona o zaledwie 4 km.
Architektura i konstrukcja
Obiekt ten jest zbudowany na jednej kondygnacji i ma wymiary 14,4 m długości, 6,4 m szerokości oraz 4,3 m wysokości. Zewnętrzne ściany wykonano z cegły o grubości 0,9 m oraz kamienia o grubości 1,2 m. Schron posiadał żelbetowy strop o grubości 1,2 m, wsparty na stalowych belkach HEB, co zapewniało dodatkową ochronę. W pierwotnej formie budynek miał drzwi i okna, które jednak zostały zamurowane w późniejszych latach.
Odbudowa i nowe usytuowanie
Z uwagi na historyczne znaczenie schronu, po jego demontażu w 2022 roku, wszystkie elementy zostały dokładnie skatalogowane i przygotowane do ponownego montażu. Aktualnie trwa odbudowa schronu przy nowo powstającym węźle Grębałów. Tak jak wcześniej, schron będzie zintegrowany z otoczeniem, choć tym razem przy nasypie zjazdu z ul. Kocmyrzowskiej na drogę S7. Większość oryginalnych elementów zostanie ponownie użyta, z wyjątkiem stropu i fundamentów, które muszą być wykonane od nowa.
Nowa trasa S7 Widoma – Kraków
W grudniu 2024 roku otwarto dla ruchu 13,3-kilometrowy odcinek drogi S7 od węzła Widoma do budowanego węzła Mistrzejowice. Kolejne 5 km trasy od węzła Mistrzejowice do Nowej Huty jest w trakcie budowy, a w jego skład wejdzie aż 29 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty i estakady. Dla porównania, na poprzednim odcinku między węzłami Widoma a Mistrzejowice znajduje się 34 tego typu obiekty.
Budowa trasy wymagała także przełożenia licznych instalacji infrastrukturalnych, w tym wodnych, gazowych, teletechnicznych oraz energetycznych. Trasa przecina również linie kolejowe oraz tramwajowe, co wymusiło budowę estakad oraz wiaduktów dla miejskiej komunikacji.
Plany na przyszłość
Na koniec bieżącego roku planowane jest udostępnienie kierowcom 2-kilometrowego odcinka pomiędzy węzłami Grębałów i Nowa Huta. Z kolei pełne otwarcie węzła Mistrzejowice jest zaplanowane na drugą połowę 2026 roku, co pozwoli na zamknięcie drogowego ringu wokół Krakowa.
Wsparcie finansowe z Unii Europejskiej
Projekt budowy drogi S7 uzyskał znaczące wsparcie finansowe ze środków unijnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko przyznał dofinansowanie w wysokości 629 130 205,03 zł, a Program Operacyjny Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko – 420 700 000 zł. Całkowity koszt inwestycji wynosi niemal 1,7 miliarda złotych. Realizacją projektu zajmuje się konsorcjum Gulermak oraz Mosty Łódź.