Krakowscy kierowcy od początku 2025 roku mogą cieszyć się nowymi możliwościami szybszego przemieszczania się dzięki otwarciu Północnej Obwodnicy. Ta nowoczesna droga, oddana do użytku pod koniec 2024 roku, stała się nieodzowną częścią miejskiej infrastruktury, przynosząc znaczące zmiany w lokalnym ruchu drogowym. Od samego początku trasa zyskała popularność, szczególnie w tunelu w Zielonkach, który przyciągał wielu kierowców.
Dynamiczny wzrost ruchu na nowej trasie
W pierwszych miesiącach po otwarciu, obwodnica przyciągała coraz więcej pojazdów. W styczniu 2025 roku średnia liczba przejazdów wynosiła już 23 tysiące dziennie. W kolejnych miesiącach ruch zwiększał się: w lutym do 30 tysięcy, a w marcu i kwietniu liczba ta wzrosła do 31 tysięcy dziennie. Maj pobił wcześniejsze statystyki z 32 tysiącami pojazdów, osiągając rekordowy dzień przed długim weekendem majowym z ponad 41 tysiącami przejazdów.
Wakacyjne apogeum natężenia ruchu
W okresie wakacyjnym, w czerwcu 2025 roku, liczba pojazdów na obwodnicy wzrosła do 36 tysięcy dziennie, a siedem dni przekroczyło 40 tysięcy samochodów. Lipiec przyniósł dalszy wzrost do niemal 40 tysięcy, a sierpień zakończył się imponującą średnią 57 tysięcy przejazdów dziennie. Szczególnie intensywny dzień odnotowano 22 sierpnia, kiedy to ponad 80 tysięcy pojazdów przejechało tunelem.
Analiza sezonu wakacyjnego
Łącznie w lipcu i sierpniu przez tunel w Zielonkach przejechało ponad 3 miliony samochodów, co pokazuje znaczny wzrost zainteresowania kierowców tą trasą. Uśredniona dzienna liczba przejazdów w tym okresie wynosiła 48 tysięcy, co oznaczało wzrost o ponad 56% w porównaniu z wcześniejszymi miesiącami.
Różnice w natężeniu ruchu w zależności od dnia
Nawet dni tygodnia mają znaczenie dla ruchu na nowej obwodnicy. Największe zatłoczenie obserwowano w czwartki i piątki, gdy przejeżdżało odpowiednio 52 767 i 52 218 pojazdów dziennie. Weekendy były nieco spokojniejsze, choć liczby nadal przekraczały średnie z pierwszej połowy roku, z odpowiednio 42 683 i 40 986 pojazdami w soboty i niedziele.
Znaczenie projektu dla Krakowa
Północna Obwodnica, na której znajduje się tunel w Zielonkach o długości 653 metrów, jest częścią trasy ekspresowej S52. To kluczowa inwestycja, która otrzymała wsparcie finansowe z Unii Europejskiej, wynoszące prawie 790 milionów złotych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Podkreśla to jej znaczenie zarówno dla lokalnej, jak i europejskiej infrastruktury transportowej.