„Pakt dla krakowskich osiedli” – poprawa infrastruktury przystankowej

W Krakowie trwają intensywne prace mające na celu poprawę jakości transportu publicznego, co ma sprawić, że korzystanie z komunikacji miejskiej stanie się bardziej komfortowe i dostępne dla wszystkich mieszkańców. Modernizacja infrastruktury przystankowej jest jednym z kluczowych elementów tego planu, a efekty tych działań są już widoczne na terenie całego miasta.

Rozwinięcie sieci nowych wiat przystankowych

W 2025 roku postawiono 13 nowoczesnych wiat przystankowych, a w planach na 2026 rok przewidziano instalację kolejnych 26. Jest to część większego projektu zwanego „Paktem dla krakowskich osiedli”, który koncentruje się na stworzeniu przyjaznej i dostosowanej do potrzeb mieszkańców infrastruktury. Dzięki tej inicjatywie, transport publiczny stanie się bardziej dostępny, szczególnie dla osób z ograniczoną mobilnością.

Większa dostępność dla wszystkich użytkowników

Modernizacja przystanków to część szeroko zakrojonego planu polepszenia dostępności komunikacji miejskiej, wspieranego przez prezydenta Krakowa. Nowe elementy infrastruktury, takie jak wiaty i ławki, zapewniają większy komfort i bezpieczeństwo podczas oczekiwania na transport. Tego typu działania są szczególnie ważne dla osób starszych oraz osób z niepełnosprawnościami, redukując bariery w korzystaniu z transportu publicznego.

Finansowanie i przyszłe inwestycje

Na realizację inwestycji w 2025 roku przeznaczono ponad 491 tysięcy złotych, jednak kwota ta nie obejmuje kosztów związanych z poszerzaniem peronów, które były realizowane przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Projekt „Pakt dla krakowskich osiedli” zakłada także instalację 50 nowych ławek, a na rok 2026 zaplanowano dodanie kolejnych 150, co łącznie pochłonie około 370 tysięcy złotych.

Współpraca z lokalnymi społecznościami

Projekt modernizacji infrastruktury przystankowej nie odbywa się w oderwaniu od potrzeb lokalnych społeczności. Ścisła współpraca z radami dzielnic oraz uwzględnienie uwag mieszkańców pozwala na umieszczanie wiat i ławek w miejscach najbardziej potrzebnych. Dzięki temu, działania te lepiej odpowiadają na rzeczywiste potrzeby użytkowników, zwiększając efektywność inwestycji.

Podczas prac przy budowie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic instalowano tymczasowe ławki na zastępczych przystankach, co zapewniało mieszkańcom komfort w trakcie trwania budowy.

Przyszłość inwestycji transportowych w mieście

Miasto planuje dalsze inwestycje w ramach „Paktu dla krakowskich osiedli”, które mają na celu nie tylko rozwój infrastruktury, ale również podniesienie jakości życia mieszkańców poprzez lepszą dostępność transportu publicznego. W ciągu kolejnych czterech lat na ten cel zostanie przeznaczone około 500 milionów złotych.

Źródło: Urząd Miasta Krakowa

Dodaj komentarz