W Krakowie trwa proces wyboru wykonawcy nowego przystanku Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej „Kraków Prądnik Czerwony” oraz parkingu Park&Ride. Komisja przetargowa ocenia obecnie dwanaście złożonych ofert, z których każda mieści się w budżecie projektu wynoszącym 131 milionów złotych.
Nowa inwestycja w północnym Krakowie
Planowana lokalizacja przystanku znajduje się na północy Krakowa, w pobliżu skrzyżowania ulic Powstańców, Meiera i Reduta. Inwestycja ma na celu zwiększenie dostępności transportu publicznego oraz wspieranie ekologicznych środków transportu w obrębie Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego.
Zakres i struktura projektu
Projekt przewiduje realizację w dwóch etapach: opracowanie dokumentacji projektowej oraz budowa. W jego ramach przewidziano przebudowę torów linii kolejowej nr 8, budowę dwóch peronów zewnętrznych oraz stworzenie miejsc postojowych w systemie Park&Ride i Kiss&Ride.
Dodatkowe elementy obejmują budowę chodników, ścieżek rowerowych, kładki dla pieszych nad linią kolejową nr 95 oraz systemu komunikacji pionowej z windami i schodami. Planowana jest również rozbudowa ulicy Reduta i modernizacja ulicy Meiera.
Oddziaływanie na lokalną społeczność
Realizacja projektu zwiększy atrakcyjność komunikacyjną Krakowa i jego okolic, skracając czas podróży i podnosząc komfort pasażerów. Nowe punkty przesiadkowe wpłyną na poprawę jakości transportu kolejowego oraz wzmocnią gospodarcze możliwości regionu.
Terminy realizacji
Wybrany wykonawca będzie miał na zakończenie wszystkich prac, w tym projektowych i budowlanych, 24 miesiące od momentu podpisania umowy. Projekt ten stanowił ważny element programu wyborczego prezydenta miasta, Aleksandra Miszalskiego, co podkreśla jego znaczenie dla Krakowa.
Finansowanie i wsparcie
Inwestycja korzysta z funduszy unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski na lata 2021–2027, co zapewnia dodatkowe finansowanie i wspiera jej realizację.
Źródło: Urząd Miasta Krakowa
