Ministerstwo Infrastruktury podjęło decyzję o realizacji nowego programu inwestycyjnego, skierowanego na rozwój infrastruktury drogowej wzdłuż Zakopianki, między Krakowem a Myślenicami. Całkowity koszt tych działań oszacowano na około 600 milionów złotych.
Nowe drogi dla poprawy bezpieczeństwa
Podczas poniedziałkowego spotkania z mediami, wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec podkreślił, że głównym celem tych działań jest odciążenie ruchu na Zakopiance oraz poprawa bezpieczeństwa na jednej z najczęściej uczęszczanych tras w Polsce. Projekty inwestycyjne mają na celu modernizację istniejących dróg oraz budowę nowych, co pozwoli na lepsze rozłożenie ruchu.
Infrastruktura lokalna z nowymi funkcjonalnościami
W ramach inwestycji planowane jest utworzenie nowych dróg, które przejmą część lokalnego ruchu, co zwiększy bezpieczeństwo użytkowników. Oprócz tego przewiduje się rozbudowę obecnych dróg, budowę chodników oraz eliminację niebezpiecznych zjazdów i skrzyżowań. To kompleksowe podejście ma na celu zredukowanie korków i poprawę komfortu podróży.
Realizacja projektu i jego wpływ na region
Jak wyjaśnił Maciej Ostrowski, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, projekt zakłada budowę dwóch dróg lokalnych równoległych do Zakopianki. Dzięki temu możliwe będzie oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego, co ułatwi mieszkańcom okolicznych miejscowości podróże bez konieczności korzystania z głównej trasy.
Planowane etapy prac
Projekt zakłada poszerzenie istniejących dróg o 21,4 km oraz budowę nowych odcinków o długości 4,5 km. Prace projektowe mają ruszyć w przyszłym roku, natomiast etap budowy zaplanowano na lata 2031-2032. Wiceminister Bukowiec zaznaczył, że modernizacja Zakopianki jest niezależna od projektu nowej drogi ekspresowej S7 Kraków–Myślenice.
Wpływ innych projektów na region
W przyszłości planowana jest także realizacja Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, która połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem. Projekt ten zastąpi istniejącą drogę krajową nr 52 i może wpłynąć na zwiększenie ruchu na Zakopiance, co uwzględniono w obecnych planach inwestycyjnych.
Aktualne wyzwania związane z ruchem drogowym
Dane Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wskazują na ciągły wzrost ruchu na Zakopiance. Na przykład w Libertowie codziennie przemieszcza się niemal 58 tysięcy pojazdów. Mimo że natężenie ruchu zmniejsza się w miarę oddalania się od Krakowa, pozostaje ono znaczące w innych rejonach.
Dodatkowe wsparcie finansowe dla projektu
Ministerstwo Infrastruktury przeznaczyło dodatkowe 100 milionów złotych na budowę węzła w Jaworniku, co jest kluczowym elementem całego projektu. Wniosek o pozwolenie na budowę został już złożony do wojewody małopolskiego. Te dodatkowe środki finansowe umożliwiają realizację tak ważnego etapu inwestycji.