W miniony piątek, 17 listopada, w Krakowie odbyło się istotne spotkanie, które skupiło uwagę na przyszłości transportu publicznego w rejonie Wzgórz Krzesławickich. W siedzibie Zarządu Transportu Publicznego (ZTP) przedstawiciele Rady Dzielnicy XVII oraz eksperci transportowi omawiali planowane zmiany związane z otwarciem nowego dworca autobusowego przy pętli tramwajowej. Celem tych zmian jest poprawa dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców.
Nowe połączenia dla mieszkańców gminy Kocmyrzów-Luborzyca
Jednym z głównych punktów dyskusji było skierowanie linii aglomeracyjnych do nowej pętli na Wzgórzach Krzesławickich. Linie te będą teraz oferować bardziej bezpośrednie trasy do centrum Krakowa, co znacznie skróci czas podróży dla pasażerów z gminy Kocmyrzów-Luborzyca. Szczególnie istotne będą zmiany dotyczące linii autobusowych 180 i 511, które zostaną przekierowane do tej lokalizacji.
Bezpośrednie połączenie do centrum miasta – linia 511
Linia autobusowa 511 zapewni bezpośrednie połączenie z Wzgórz Krzesławickich do Nowego Kleparza, kontynuując trasę przez aleję Trzech Wieszczów aż do ulic Czarnowiejskiej i Armii Krajowej. Ta nowa trasa nie tylko skróci czas dojazdu do centralnych części Krakowa, ale także ułatwi dostęp do komunikacji mieszkańcom rejonu ulicy Architektów.
Ulepszenia dla linii 180
Zmiany obejmą również linię 180, która zostanie przekształcona w trasę okrężną. Dzięki temu mieszkańcy osiedla Grębałów zyskają lepsze połączenia z placówkami edukacyjnymi we Wzgórzach Krzesławickich. Planowane jest utrzymanie obecnej trasy linii 182, choć po zakończeniu budowy nowego torowiska tramwajowego rozważane jest jej skrócenie.
Kursy po nowej trasie – linia 198
Linia 198, która od 25 października obsługuje nową trasę, przynosi mieszkańcom wiele korzyści. Przebiegając przez Mistrzejowice, Zesławice i Zakole, umożliwia łatwiejszy dostęp do szpitala okulistycznego i Wzgórz Krzesławickich, kończąc bieg na pętli „Os. Na Stoku”. Dzięki temu mieszkańcy ulic Mistrzejowickiej i Morcinka mają zapewniony lepszy dojazd, a linia 422 została zastąpiona, co pozwoliło na częstsze kursy linii 122.
Przyszłość linii 142/442
Rozważane jest także wprowadzenie zmian w trasie linii 142/442, która mogłaby obejmować ulicę Darwina i Blokową, co zapewniłoby wygodniejsze przesiadki na tramwaje na przystanku „Darwina”. Decyzja w tej sprawie należy jednak do Rady Dzielnicy XVII, gdyż zmiana wiąże się z potencjalnymi zakłóceniami przy przejeździe kolejowym. Na razie ZTP nie planuje modyfikacji dla linii 110, 149 i 160.
Wprowadzenie tych zmian ma na celu nie tylko podniesienie komfortu podróży, ale również dostosowanie transportu do potrzeb lokalnej społeczności. Szczegółowe informacje na temat planowanych zmian są dostępne na oficjalnej stronie ZTP Kraków.
Źródło: Urząd Miasta Krakowa
