Kraków wkrótce zyska 30 nowoczesnych tramwajów – koniec z wysoką podłogą!

Dzisiejszy dzień przyniósł ważne wieści z urzędu miasta, gdzie podpisano umowę z firmą PESA na dostawę 30 nowoczesnych tramwajów. Dzięki temu kroku, mieszkańcy mogą oczekiwać ostatecznego pożegnania z przestarzałymi tramwajami bez klimatyzacji i z wysoką podłogą.

Nowy etap po umowach ramowych

Podpisanie tej umowy jest kontynuacją działań zapoczątkowanych na początku kwietnia, kiedy to zawarto umowy ramowe z firmą PESA. Te dokumenty przewidywały zamówienie różnych typów tramwajów: jednokierunkowych, dwukierunkowych oraz dłuższych modeli. Jednakże, aby produkcja mogła się rozpocząć, konieczne było zawarcie szczegółowych umów realizacyjnych.

Oczekiwanie na formalności

Zawartość pierwszej umowy realizacyjnej była długo wyczekiwana. Choć początkowo zakładano jej podpisanie w połowie roku, później przesunięto termin na lipiec, a ostatecznie udało się to zrealizować dopiero w sierpniu. Umowa ta obejmuje zamówienie 30 dwukierunkowych tramwajów, co związane jest z planowaną budową linii na Azory.

Harmonogram dostaw i koszty

W najbliższych latach miasto planuje dalsze zamówienia, najpierw na długie, a później krótsze pojazdy jednokierunkowe. Pierwszy nowy tramwaj ma pojawić się na ulicach Krakowa na początku 2028 roku, a ostatni w 2029 roku. Łączny koszt tej inwestycji to 558,5 mln zł netto, z czego niemal 74 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego.

Zmiany w taborze MPK

Modernizacja taboru MPK zakłada wycofanie starszych modeli tramwajów, co jest niezbędne do wprowadzenia nowych pojazdów. Obecnie w taborze MPK znajduje się jeszcze 30 tramwajów typu „stopiątka”, 17 „wiedeńczyków” oraz dziewięć wagonów C3.

Krytyka i odpowiedzi MPK

Decyzje dotyczące kolejności zamawiania nowych tramwajów spotkały się z pewnymi kontrowersjami. Niektórzy krytycy obawiają się, że zmniejszenie liczby pojemnych składów zwiększy tłok. MPK zapewnia jednak, że najdłuższe tramwaje również zostaną zamówione i dołączą do floty.

Technologia Twist 3.0

Nowe tramwaje od Pesy to modele Twist 3.0, które wykorzystują elementy znane już z innych miast, takich jak Tallin czy Wrocław. W Krakowie pojawią się jednak pod tą nazwą po raz pierwszy, co oznacza nową jakość podróży dla mieszkańców.

Podpisanie umowy z PESA to ważny krok ku nowoczesności i komfortowi dla pasażerów krakowskiej komunikacji miejskiej. Cała flota tramwajowa ma być niskopodłogowa, klimatyzowana i wyposażona w nowoczesne systemy informacyjne.

Dodaj komentarz