Kraków stoi na progu rewolucji w komunikacji miejskiej, stając się jeszcze bardziej przyjaznym dla pasażerów. Wkrótce z jego ulic znikną ostatnie wysokopodłogowe tramwaje, co oznacza, że miasto całkowicie przejdzie na flotę niskopodłogową. Takie zmiany są efektem niedawno podpisanej umowy na zakup 30 nowoczesnych, dwukierunkowych tramwajów, które wprowadzą nową jakość w podróżowaniu po stolicy Małopolski.
Nowoczesność i dostępność dla wszystkich
Najnowsze tramwaje będą prawdziwym krokiem naprzód w kwestii dostępności. Ich konstrukcja została przemyślana tak, aby spełniać potrzeby osób z ograniczoną mobilnością oraz pasażerów niewidomych i słabowidzących. Wyposażone będą w platformy usprawniające wsiadanie, specjalne miejsca dla wózków inwalidzkich oraz zaawansowany system monitoringu. Cała przestrzeń pasażerska zostanie klimatyzowana, co znacząco podniesie komfort podróży w upalne dni.
Dwukierunkowość jako kluczowa funkcjonalność
Jednym z najważniejszych atutów nowych pojazdów będzie ich możliwość poruszania się w obu kierunkach bez potrzeby zawracania na pętlach. Taka cecha okaże się nieoceniona podczas prac remontowych, na przykład w okolicach mostu Grunwaldzkiego czy Wzgórz Krzesławickich. Ponadto, tramwaje te będą obsługiwać nowe trasy, w tym m.in. na Azory i do Szpitala Uniwersyteckiego.
Finansowanie ambitnego projektu
Wartość całego kontraktu wynosi 558,5 mln zł netto. Na ten cel uzyskano dofinansowanie w wysokości niemal 74 mln zł z programu FEnIKS, a dodatkowe fundusze pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy, który obejmuje dotację w wysokości 481 mln zł oraz wnioski o pożyczki na kwotę 750 mln zł. Inwestycje te nie tylko poprawią jakość życia pasażerów, ale również warunki pracy motorniczych, podkreślając wagę nowoczesnej floty tramwajowej w Krakowie.
Przyszłość komunikacji miejskiej w Krakowie
Pierwsze nowe tramwaje Pesa Twist 3.0 mają pojawić się na ulicach Krakowa już na początku 2028 roku, a cała dostawa zostanie zakończona na początku 2029 roku. To jednak dopiero początek zaplanowanych inwestycji. Miasto przewiduje zakup kolejnych 60 tramwajów – 30 o długości ponad 43 metrów i 30 krótszych, jednokierunkowych pojazdów o długości ponad 33 metrów. Umowy ramowe z firmą PESA Bydgoszcz SA są już zawarte, co gwarantuje kontynuację modernizacji floty tramwajowej.