W związku z prowadzonymi robotami modernizacyjnymi pasażerowie korzystający z połączeń kolejowych między Krakowem a Warszawą muszą liczyć się z utrudnieniami w podróżowaniu. Trwająca przebudowa linii nr 8 wymusiła na PKP Intercity wprowadzenie od sierpnia zmian w rozkładzie jazdy, które najbardziej odczuwają mieszkańcy Miechowa.
Pociągi omijają Miechów
Część składów jadących w kierunku stolicy jest obecnie przekierowywana przez Zawiercie, co oznacza brak bezpośrednich połączeń dla podróżnych z tego regionu. Sytuacja ta będzie się utrzymywać przez kolejne miesiące, aż do zakończenia najważniejszych etapów przebudowy na odcinku Kraków – Kozłów.
Modernizacja obejmuje wymianę torów, przebudowę peronów oraz instalację nowoczesnych systemów sterowania ruchem. W Kozłowie powstają również nowe przejścia podziemne, które mają ułatwić pasażerom poruszanie się po stacji.
Finansowanie z funduszy europejskich
Większość prowadzonych inwestycji jest realizowana dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy. To właśnie te fundusze umożliwiły podpisanie czterech kluczowych kontraktów na modernizację infrastruktury kolejowej w regionie pogranicza województw małopolskiego i świętokrzyskiego.
Najdłuższy okres realizacji przewidziano dla prac między Kozłowem a Sędziszowem, gdzie Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe ma 36 miesięcy na ukończenie zadania. Oznacza to, że pełne efekty modernizacji będą widoczne dopiero w 2027 roku.
Przyspieszenie do 120 km/h
Najbardziej ambitny harmonogram dotyczy odcinka Kraków Główny – Tunel, gdzie firma PORR ma zaledwie rok na przeprowadzenie modernizacji. Celem tej inwestycji jest umożliwienie pociągom rozwijania prędkości do 120 km/h, co znacząco skróci czas podróży.
Równolegle trwają prace nad wymianą urządzeń sterowania ruchem na trasie Batowice – Miechów oraz w rejonie krakowskiego Przedmieścia. Oba projekty mają zostać ukończone do połowy 2026 roku i również korzystają z dofinansowania unijnego.
Strategiczne znaczenie linii nr 8
Modernizowana trasa pełni kluczową rolę w systemie kolejowym kraju jako alternatywne połączenie z Krakowa do Warszawy. Linia prowadzi przez Kielce i Radom, stanowiąc ważne ogniwo łączące południe Polski z Centralną Magistralą Kolejową.
Po zakończeniu wszystkich prac pasażerowie będą mogli liczyć na krótsze czasy przejazdu oraz zwiększoną częstotliwość kursowania pociągów na tej trasie.