Władze miejskie ogłosiły rozpoczęcie prac nad rozbudową systemu rowerów publicznych. Projekt ten ma stać się kluczowym elementem miejskiej infrastruktury transportowej, zgodnie z wizją prezydenta. Proces analizy tego przedsięwzięcia potrwa około 90 dni.
Nowe perspektywy dla rowerów miejskich w Krakowie
Obecnie trwa proces finalizacji umowy dotyczącej szczegółowej analizy systemu rowerów miejskich, która ma zakończyć się w ciągu trzech miesięcy. Mieszkańcy Krakowa już teraz korzystają z kilku systemów wypożyczania rowerów, w tym z popularnej miejskiej wypożyczalni LajkBike. Oferuje ona zarówno rowery tradycyjne, jak i elektryczne na okresy od miesiąca do pół roku. W sumie LajkBike dysponuje tysiącem rowerów, z czego połowa to modele elektryczne. Planowane jest także dodanie kolejnych 500 rowerów, podzielonych równomiernie między tradycyjne a elektryczne.
Różnorodność systemów: LajkBike i Park-e-Bike
Kolejną opcją dla mieszkańców i turystów jest system Park-e-Bike, umożliwiający wypożyczenie elektrycznych rowerów z parkingów P+R. Ten system pozwala na wypożyczenie i zwrot roweru w ciągu jednego dnia, a na użytkowników czeka 143 jednośladów. Magistrat zamierza przeprowadzić analizę, której celem jest ocena możliwości rozbudowy i integracji tych systemów, a także określenie najbardziej efektywnego modelu ich funkcjonowania w przyszłości.
Dwustopniowa analiza: od przeglądu do strategii
Analiza zostanie przeprowadzona w dwóch głównych etapach. Pierwszy etap obejmuje przegląd obecnych systemów i wypożyczalni rowerów cargo oraz analizę krajowych i międzynarodowych modeli rowerów publicznych, takich jak Mevo, Veturilo, czy rozwiązania z miast zachodniej Europy. Przykłady te pomogą zrozumieć, jak skutecznie łączyć wynajem długoterminowy z klasycznymi wypożyczalniami.
Drugi etap skupi się na opracowaniu różnych scenariuszy dla Krakowa. Rozważane będą systemy stacyjne i bezstacyjne z rowerami tradycyjnymi oraz elektrycznymi, a także modele z elektrostacjami czy serwisową wymianą akumulatorów. Kluczowe będzie również określenie liczby rowerów, lokalizacji stacji oraz wymagań technicznych związanych z ładowaniem pojazdów.
Planowanie przyszłości rowerowej Krakowa
Ważnym elementem będzie także przygotowanie rekomendacji dotyczących jakości usług, analiza kosztów inwestycyjnych i operacyjnych, prognozy przychodów oraz identyfikacja potencjalnych ryzyk. Dyskusje nad rozwojem publicznego transportu rowerowego trwają od 2024 roku w ramach Zespołu ds. kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej, gdzie swoje prezentacje mieli operatorzy tacy jak Nextbike, Roovee/Orange oraz Inurba Mobility.