Kierowcy podróżujący popularną Zakopianką mogą oczekiwać znaczących zmian, które usprawnią ich codzienne trasy. Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło projekt inwestycyjny wart około 600 milionów złotych, który obejmuje budowę nowych dróg lokalnych oraz rozbudowę istniejących wzdłuż drogi krajowej nr 7 pomiędzy Krakowem a Myślenicami. Jakie innowacje czekają na użytkowników tej trasy?
Rozwiązania dla Zakopianki
Wiceminister infrastruktury, Stanisław Bukowiec, podkreślił, że głównym celem planowanych działań jest odciążenie Zakopianki i poprawa bezpieczeństwa na tej kluczowej trasie. Nowe odcinki dróg lokalnych mają za zadanie zmniejszenie ruchu na głównej arterii oraz poprawę warunków dla pieszych poprzez budowę nowych chodników. Eliminacja niebezpiecznych zjazdów i lewoskrętów przyczyni się także do zwiększenia płynności ruchu.
Strategia inwestycyjna
Maciej Ostrowski, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ogłosił plany dotyczące budowy dwóch nowych dróg lokalnych równoległych do Zakopianki. Te dodatkowe drogi będą miały kluczowe znaczenie w kierowaniu części ruchu poza główną trasę, oddzielając ruch lokalny od turystycznego i tranzytowego. Mieszkańcy okolicznych miejscowości zyskają możliwość podróżowania na krótkie dystanse bez konieczności korzystania z Zakopianki.
Realizacja projektu jest planowana na lata 2031-2032, a prace projektowe mają rozpocząć się już w przyszłym roku. Projekt obejmuje rozbudowę 21,4 km istniejących dróg do szerokości 6 metrów oraz budowę 4,5 km nowych tras. Dodatkowo zwiększono budżet na budowę węzła w Jaworniku o ponad 100 milionów złotych.
Obszary objęte modernizacją
Planowane zmiany dotyczą kilku kluczowych odcinków wzdłuż Zakopianki. Wśród nich znajdują się:
- 8,8 km od nowego układu drogowego w Libertowie do węzła w Głogoczowie,
- 1,1 km w Krzyszkowicach na północ od planowanego węzła,
- 1,3 km na obszarze Syberii w Jaworniku,
- 950 m na Tarnówku w Jaworniku,
- od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 955 do terenu węzła Myślenice przy ul. Sobieskiego,
- 1 km w Myślenicach na południe od budowanego węzła.
Przyszłość Zakopianki
Wiceminister Bukowiec zaznaczył, że modernizacja Zakopianki jest niezależna od projektu nowej drogi ekspresowej S7 Kraków-Myślenice. Wkrótce zostaną przedstawione propozycje nowego połączenia, a dodatkowo powstająca Beskidzka Droga Integracyjna S52 może mieć wpływ na intensywność ruchu w regionie. Obecnie trwają ostateczne analizy dotyczące wyboru najbardziej efektywnego wariantu realizacji tego przedsięwzięcia.