Nowy węzeł przesiadkowy w Luboczy: jak zmieni się komunikacja w rejonie pętli Walcownia?

W Krakowie, w okolicach pętli Walcownia oraz przystanku Kraków Lubocza, planowane jest utworzenie nowoczesnego węzła przesiadkowego. Projektanci przedstawili różnorodne koncepcje, które mają na celu usprawnienie komunikacji między różnymi środkami transportu.

Kompleksowy plan węzła przesiadkowego

Nowy węzeł przesiadkowy będzie się składał z kilku kluczowych elementów: zmodernizowanej pętli Walcownia, przystanku kolejowego Kraków Lubocza oraz parkingu Park&Ride. Jednym z wyzwań projektowych jest zapewnienie bezkolizyjnego przejścia przez linię kolejową w okolicy ulicy Blokowej. W ramach przygotowywania projektu, zaprezentowano trzy różne warianty rozwiązań, które zostały poddane audytowi rowerowemu.

Modernizacja pętli tramwajowej

Pętla tramwajowa, choć pozostanie w swoim dotychczasowym miejscu, przejdzie gruntowną modernizację. Planuje się tam umiejscowienie dwóch peronów tramwajowych oraz dwóch peronów łączonych dla tramwajów i autobusów. Oprócz tego, nowa infrastruktura pomieści cztery składy tramwajowe. Kolejną innowacją jest utworzenie parkingu rowerowego na 60 miejsc, a w jednym z wariantów również przy przystanku kolejowym na 80 miejsc.

W kwestii dojazdu do pętli, projekt przewiduje różne rozwiązania. Jeden z wariantów (W5) proponuje użycie istniejącego torowiska przy ulicy Mrozowej, podczas gdy inne opcje (W6 i W7) zakładają budowę nowego odcinka torów na ulicy Łowińskiego.

Projekt nowego przystanku kolejowego

W planach jest budowa nowego przystanku kolejowego w Luboczy, który będzie wyposażony w dwa perony o długości 200 metrów. Dostęp do peronów będzie możliwy z obu stron – północnej i południowej – dzięki przejściom podziemnym z windami. Te przejścia połączą również inne elementy węzła.

Warianty W5 i W6 zakładają przesunięcie przystanku bliżej pętli tramwajowej, podczas gdy wariant W7 utrzymuje jego lokalizację w miejscu obecnego przejazdu przez ulicę Blokową.

Zmiany w układzie drogowym

Każda z propozycji przewiduje przeprowadzenie ulicy Blokowej tunelem pod torami kolejowymi. Dodatkowo, rozbudowane zostaną fragmenty ulic Darwina i Lubockiej, a także planowana jest nowa droga nad węzłem i torami. Różnice dotyczą miejsca włączenia nowego układu drogowego: w wariancie W5 na skrzyżowaniu Blokowej i Łowińskiego, a w wariantach W6 i W7 na skrzyżowaniu Ujastek i Łowińskiego.

Co do parkingów Park&Ride, w przypadku bliskości przystanku kolejowego i pętli, przewidziano jeden parking na 100 miejsc, natomiast wariant W7 zakłada dodatkowe parkingi przy przystanku na 70 i 30 miejsc. Dojazd do nich będzie możliwy ulicami Łowińskiego i Mrozowej.

Wszystkie warianty uwzględniają zatokę Kiss&Ride przy pętli, a wariant W7 dodatkowo na ulicy Blokowej, w tunelu pod przystankiem.

Inwestycja obejmie również budowę chodników i ścieżek rowerowych.

Integracja autobusów z systemem

Planowane jest, aby autobusy wjeżdżały na pętlę od strony ulicy Łowińskiego i opuszczały ją na ulicę Mrozową. Na terenie pętli zaprojektowano trzy stanowiska postojowe, w tym dwa dedykowane autobusom elektrycznym, co podkreśla dbałość o ekologiczne rozwiązania.

Dodaj komentarz