Krakowskie salony muzyczne ponownie rozbrzmiewają dźwiękami, które nawiązują do bogatej historii miasta i polskiej kultury. Tegoroczna odsłona festiwalu muzycznego skupia się na znaczeniu tych miejsc w XIX wieku oraz prezentuje kompozytorów związanych z Polską, także tych, którzy tworzyli na emigracji.
Salony muzyczne Krakowa – tradycja i współczesność
Wiele wydarzeń tej edycji odbywa się w autentycznych salonach muzycznych, niektórych działających nieprzerwanie od dziesięcioleci. To właśnie tutaj, w czasach zaborów, muzyka stanowiła przestrzeń dla podtrzymania tożsamości narodowej. Organizatorzy festiwalu postanowili przypomnieć mieszkańcom o tej tradycji, zapraszając do udziału w koncertach nawiązujących do dawnych spotkań artystycznych.
Wybitni kompozytorzy i różnorodny program
Podczas festiwalu publiczność będzie miała okazję usłyszeć dzieła takich twórców jak Maurycy Moszkowski, Roman Palester, Szymon Laks, czy Henryk Wars. W repertuarze znalazły się również utwory Mieczysława Wajnberga i kompozycje Władysława Żeleńskiego. Szczególne miejsce w programie zajmują także sonaty gambowe Bacha, które zabrzmią w wykonaniu Bartosza Koziaka i Elżbiety Stefańskiej. Ostatnie dni festiwalu uświetnią pianista Charles Owen oraz Katya Apekisheva, prezentując zarówno twórczość klasyków jak Mozart i Schubert, jak i dzieła polskich kompozytorów.
Kiedy i gdzie posłuchać koncertów?
Wydarzenie rozpocznie się 6 września w salonie muzycznym przy ul. Studenckiej. Polish Violin Duo z towarzyszeniem Piotra Pawlaka wykona utwory Moszkowskiego i Palestra. Dzień później, 7 września, Pałac Krzysztofory gościć będzie Hannę Hipp i Grzegorza Manię wykonujących pieśni Szymona Laksa. 15 września w tym samym miejscu zaplanowano występ kwartetu smyczkowego V4 z muzyką Henryka Warsa.
Kolejne koncerty odbędą się 18 września przy ul. Garncarskiej, gdzie zabrzmią sonaty gambowe Bacha, a 26 września na Studenckiej będzie można usłyszeć Trio fortepianowe D-dur Beethovena w interpretacji Herbert Piano Trio. Finałowe wydarzenia zaplanowano na 29 września oraz 1 października. Na pierwszy z nich zaproszono Katarzynę Budnik i Grzegorza Manię, którzy przedstawią utwory Gawrońskiego, Scharwenki i Stojowskiego. Zamknięcie festiwalu w Pałacu Krzysztofory uświetni duet fortepianowy Owen i Apekisheva z repertuarem Lutosławskiego i Mozarta.
Dostępność i znaczenie dla mieszkańców
Niektóre z koncertów są otwarte dla wszystkich bezpłatnie, co sprawia, że festiwal staje się wydarzeniem dostępnym dla szerokiego grona odbiorców. Organizatorzy liczą na obecność zarówno miłośników muzyki klasycznej, jak i tych, którzy chcą lepiej poznać lokalne tradycje. Festiwal nie tylko przypomina o roli salonów muzycznych w historii Krakowa, ale też umożliwia ponowne odkrycie polskich kompozytorów, których twórczość pozostaje wciąż aktualna.